Jestem terapeutą pedagogicznym . Od 6 lat pracuję z młodzieżą w gimnazjum. Wiem, że niewiele jest publikacji na temat pracy z uczniem starszym. Postanowiłam podzielić się swoim doświadczeniem i przedstawić propozycję zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.
Konspekt zajęć korekcyjno- kompensacyjnych
1. Rodzaj ćwiczeń: Układanie puzzli.
Cel ćwiczeń: Usprawnianie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.
Przebieg ćwiczeń: Uczniowie układają pocięte pocztówki według wzoru lub bez.
2. Rodzaj ćwiczeń: Zgadywanka
Cel ćwiczeń: Usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej,
doskonalenie techniki czytania.
Przebieg ćwiczeń: Ćwiczenie w parach. Każdy uczeń otrzymuje
identyczny komplet wyrazów. Wyrazy zapisane są na osobnych,
małych karteczkach. Uczniowie mają je rozłożone pojedynczo przed sobą. Gra polega na odgadnięciu , jaki wyraz wybrał przeciwnik. Gracze zadaje sobie kolejno pytania , które są tak sformułowane, żeby odpowiedź brzmiała tak/nie i wykluczała jak największą ilość wyrazów. Poprzez eliminację dochodzą do konkretnego wyrazu.Wygrywa ta osoba, która odgadła szybciej, zadając mniej pytań.
( Wyrazy do ćwiczeń: burza, jarzyna, korzeń, Murzyn, orzech,rząd, Rzym, twarz, zwierzę, tchórz, zorza, rzadko, wierzch, zwierzchnik, rzut, korzyść, kurz, rzemiosło.)
3. Rodzaj ćwiczeń: Tworzenie rodzin wyrazów.
Cel ćwiczeń: Usprawnianie percepcji słuchowej, wzrokowej, doskonalenie techniki pisania i czytania.
Przebieg ćwiczeń: Uczniowie mają zapisać ćwiczone wcześniej wyrazy i dopisać do nich po dwa wyrazy pokrewne. Następnie głośno odczytują je.
4. Rodzaj ćwiczeń: Układanie opowiadania.
Cel ćwiczeń: Doskonalenie wypowiedzi ustnych , ćwiczenie logicznego myślenia
Przebieg ćwiczeń: Uczniowie układają krótkie opowiadania i starają się wykorzystać jak najwięcej wyrazów z poprzedniego ćwiczenia.
Opracowała: Elżbieta Walczuk